بخش کنترل

بخش کنترل سیستم GPS شامل تجهیزات و ایستگاه های جهانی برای ردیابی ماهواره های GPS و مشاهده انتقال ها، اجرای تحلیل ها و ارسال فرمان ها و داده ها به مجموعه ماهواره ها است. بخش کنترل عملیاتی کنونی از یک ایستگاه کنترل مرکزی، یک ایستگاه کنترل مرکزی جانبی، 12 آنتن فرمان و کنترل و 16 پایگاه مشاهده تشکیل شده است. مکان هرکدام از ایستگاه ها در نقشه بالا نشان داده شده است.

دومین اسکادران عملیات فضایی (2SOPS)

مجموعه ماهواره های GPS کارایی بالایی را به طور منظم به واسطه تلاش های اپراتورهای آن ارایه می دهد. اسکادران دوم عملیات فضایی در شهر کلرادو اسپرینگ ایالت کلرادو مسئول فرمان های روزانه و کنترل مجموعه ماهواره های GPS است. این اسکادران در دسترس بودن مداوم GPS و دقت بالا را برای میلیون ها کاربر نظامی و غیر نظامی براساس 7/24 (24 ساعت هفته) حاصل می کند.

عناصر بخش کنترل

- ایستگاه مرکزی کنترل (MCS)

ایستگاه مرکزی کنترل در کلرادو جایی است که 2SOPS وظایف اولیه بخش کنترل خود را که فراهم آوردن فرمان ها و کنترل ماهواره های GPS است را انجام می دهد. MCSپیام های ناوبری را تولید و بارگذاری می کند و از سلامت و دقت ماهواره ها اطمینان حاصل می کند. این مرکز از ایستگاه های مشاهده اطلاعات ناوبری را دریافت می کند و با استفاده از آن ها مکان های دقیق ماهواره ها را در فضا محاسبه می کند و سپس داده ها را در ماهواره ها بارگذاری می کند.

این مرکز داده های رد وبدل شده را رصد کرده و یکپارچگی سیستم را تضمین می نماید. 2SOPS از این مرکز جهت اطمینان از عملکرد صحیح سیستم استفاده می کند. در مواقعی که ماهواره ای مشکل دار می شود این مرکز با تغییر وضعیت و جابجا کردن سایر ماهواره ها باعث خواهد شد سیستم همچنان به صورت صحیح در حال ادامه کار باشد.

- ایستگاه های مشاهده

این ایستگاه ها ماهواره های GPS را هنگامی که از روی آنها می گذرد رصد کرده و مشاهدات خود را به ایستگاه مرکزی مخابره می نمایند. همچنین ایستگاه های مشاهده داده های اتمسفریک (جوی) و سیگنال های ناوبری را جمع آوری می کنند. این ایستگاه ها دریافت کننده های GPSپیشرفته ای را استفاده می کنند و بوسیله MCS راه اندازی می شوند. در حال حاضر 16 ایستگاه مشاهده در تمامی نقاط دنیا وجود دارند که از این تعداد 6 عدد متعلق به نیروی هوایی آمریکا و 10 عدد نیز متعلق به آژانس NGA می باشد.

- آنتن های زمینی

آنتن های زمینی به منظور برقراری ارتباط با ماهواره های GPS برای ارسال فرمان وکنترل به کار می روند. این آنتن ها لینک های مکاتبه ای S-BAND را که بارگذاری داده های ناوبری را ارسال و منتقل می کنند و همچنین داده های مسافت سنجی را جمع آوری می کند را پشتیبانی می کنند. آنتن های زمینی مسئول انتقال فرمان های معمولی به ماهواره ها نیز می باشد.

تعداد 4 پایگاه آنتن زمینی GPS مخصوص در مکان ایستگاه های مشاهده وجود دارد. به علاوه، بخش کنترل نیز به 8 ایستگاه جهانی ردیابی از راه دور شبکه کنترل ماهواره ای نیروی هوایی (AFSCN) متصل می باشد. این ایستگاه ها قابلیت دید، انعطاف پذیری و توان مسافت سنجی، ردیابی را افزایش می دهند.

- مدرن سازی بخش کنترل

به عنوان بخشی از برنامه مدرن سازی نیروی هوایی بخش کنترل GPS را در چند سال گذشته به صورت پیوسته به روز کرده است که این امر در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

برنامه L-AII : این برنامه مدرن سازی که در سال 2008 به پایان رسید با هدف افزایش پایگاه های مشاهده در بخش کنترل عملیاتی از 6 عدد به 16 عدد اجرا گردید. این امر باعث شد که میزان اطلاعات جمع آوری شده در مدارهای ماهواره GPS سه برابر شده و دقت مخابره اطلاعات از ماهواره های GPS 10 تا 15 درصد افزایش یابد. همچنین این برنامه 10 پایگاه مشاهده عملیاتی GPS را که متعلق به NGA بود را اضافه کرد.

برنامه AEP : در سپتامبر 2007 پایگاه اصلی کنترل جای خود را به ساختمانی جدید و با فن آوری روز تغییر داد. در این برنامه تمامی کامپیوتر های قدیمی با کامپیوترهای مدرن تعویض شدند. این برنامه توان انعطاف پذیری و پاسخ گویی این سیستم را افزایش داد و راه را برای قابلیت های کنترلی و فضایی GPS هموار کرد. از آن تاریخ به بعد چندین برنامه AEP دیگر نیز اجرا شده است که هر کدام قابلیت های بیشتری را به همراه داشته که آخرین آن ها در آوریل 2011 انجام شد. برنامه AEP هم پایگاه های مشاهده و هم آنتن های زمینی را ارتقا داد که هر کدام منجر به افزایش دقت GPS شد. AEP همچنین قادر به اداره کردن تمامی ماهواره ها از جمله ماهواره های NEW BLOCK IIF می باشد.

برنامه  LADO : پایگاه کنترل اصلی سیستم GPS می تواند کنترل و فرماندهی تا 32 ماهواره در دست گیرد. در سال 2007 2SOPS برنامه LADO را برای اداره کردن ماهواره های GPS خارج از ماهواره های عملیاتی دایر کرد. این ماهواره ها شامل ماهواره هایی که در مرحله آزمایش هستند، ماهواره هایی که بدلیل اشکال از سرویس خارج شده اند، ماهواره هایی که در مدار به صورت اضافی هستند و ماهواره هایی که طول عمر آن ها به اتمام رسیده است می شود.

سیستم LADO سه کار اولیه را انجام می دهد. اولین آن ها کنترل از راه دور، ردیابی و کنترل است. دوم برنامه ریزی و حرکت ماهواره ها در طول برنامه LADO است و سومین وظیفه شبیه سازی اندازه گیری مختلف برای زیر شاخه های GPS است. سیستم LADO پایگاه های ردیابی راه دور AFSCN را به کار می گیرند و از آنتن های زمینی مختص GPS استفاده نمی کنند.

LLC : قابلیت بازبینی یک دستور و مرکز کنترل است که کلیه ماهواره های GPS III را بازبینی می کند. این سیستم به صورت دوره ای و اتوماتیک عملکرد ماهواره ها را بازبینی کرده و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل می کند. لذا امکان بوجود آمدن مشکل و سپس حل مشکل را به حداقل می رساند چرا که در صورت بروز مشکل این سیستم به سرعت مشکل را شناسایی و اعلام میکند.

 

ردیاب,جی پی اس,دزدگیر,ردیاب خودرو,بهترین ردیاب,بهترین دزدگیر,بهترین جی پی اس,دزدگیر ماشین,ردیاب ماشین,ردیاب قوی,ردیاب مخفی,نصب ردیاب,محل نصب ردیاب,نمایندگی ردیاب,ردیاب کودک,ردیاب سالمند,ردیاب اشخاص,ردیاب شخصی,ردیاب مخفی,دزدگیر ماهواره ای خودرو,جی پی اس ردیاب,ردیاب شخصی مخفی,ردیاب شخصی بسیار کوچک,قیمت دستگاه ردیاب,خرید ردیاب شخصی,خرید ردیاب انسان,ارزانترین ردیاب شخصی,ردیاب جی پی اس مخفی سیمکارتی,کوچکترین ردیاب شخصی,خرید دستگاه gps برای ماشین,قیمت دزدگیر خوب برای ماشین,بهترین دزدگیر ماشین,قوی ترین دزدگیر ماشین,بهترین دزدگیر خودرو,بهترین دزدگیر ماشین,بهترین دزدگیر اتومبیل,بهترین ردیاب اتومبیل,قیمت ردیاب سالمندان,دانلود رایگان نرم افزار ردیابی,ردیابی دقیق افراد بر روی نقشه,نرم افزار ردیابی افراد بر روی نقشه,دانلود نرم افزار ردیابی اعضای خانواده,ردیاب خودرو ارزان قیمت,ردیاب ماهواره ای خودرو,بهترین مارک ردیابی خودرو,بهترین gps برای خودرو,ردیاب شخصی,ردیاب افراد,قیمت ردیاب خودرو,ردیاب خودرو,ردیاب موبایل,معنی ردیاب,ردیاب ماشین,ردیاب خودرو ارزان قیمت,ردیاب شخصی پرسنل,ردیاب با کیفیت و قیمت مناسب,لیست قیمت ردیاب خودرو,قیمت جی پی اس خودرو,لیست قیمت gps خودرو,ارزانترین ردیاب خودرو,بهترین ردیاب خودرو,بهترین دزدگیر خودرو,نمایندگی انحصاری ردیاب خودرو,ردیاب اتومبیل,ردیاب ماشینهای اداری,ردیاب ماشینهای اجاره ای,ردیاب خودرو جی پی اس,رهیاب,مسیریاب,نویگیشن,مارشال,نمایندگی مارشال,مسیریاب مارشال,آپدیت مارشال,دوربین مداربسته,فروش عمده دوربین مداربسته,قیمت دوربین مداربسته,قیمت عمده دوربین مداربسته,وارد کننده ردیاب,بهترین برند ردیاب خودرو در ایران و دنیا,سایت ردیابی,دانلود نرم افزار ردیاب,تبلت مارشال,تعمیر مارشال,ردیاب دلتا,گارمین,جی پی اس گارمین,ردیاب موتورسیکلت,دزدگیر موتورسیکلت